Den Krist-Ortodoxa Militäralliansen

Precis som många andra tycker jag om att surfa runt på Youtube och leta efter filmer att titta på. Det händer ibland att man upptäcker vissa som får en att tänka till. Läser man även kommentarerna kan man börja fundera än mer.

Den Krist-Ortodoxa kyrkan har förvisso återtagit mycket av den position som gick förlorad under sovjettiden. Men vilken roll spelar den egentligen som en slags enande symbol mellan olika länder? Jag vet inte, men förr hade kyrkan en stark enande och diplomatisk roll. Återgår vi till den tiden?

På Youtube finns det videos som talar för ortodoxa-allianser och vilka länder som ingår i dessa.
”Den Ortodoxa Armén” heter den här videon.

”Till våra ortodoxa bröder” lyder texten till den här.  

2 responses to “Den Krist-Ortodoxa Militäralliansen

  1. Visst är det märkligt att man kan ta någons som säger ”mitt rike är inte av denna världen” som intäkt till att bygga riken i denna världen!

    Grekerna skall tydligen ingå – med sin amerikanska utrustning – det tror jag inte de är så pigga på, dock.

  2. Läs Huntingtons ”The clash of civilizations” så blir allt begripligt. När jag besökte Ryssland 1998 var redan den ortodoxa kyrkan ett etablerat varumärke som skulle kunna ta den politiska makten den dan de bestämde sig att göra det. Som vår guide uttryckte saken ”alla ryssar är döpta”. ”Men partiet då?” ”Alla ryssar är döpta.”