Pirater hotar spränga vapenfartyg

För två veckor sedan kapades det tungt lastade faryget ”Faina” från Ukraina av somaliska pirater. Lasten består av 33 ryska stridsvagnar, ammunition och skjutvapen. Dessa skulle levereras till Kenya, men det talas om att slutdestinationen i själva verket var Sudan.

Situationen utanför Somalias kust har blivit fruktansvärt desperat. Om inte den begärda lösensumman på 20 miljoner dollar levereras inom tre dagar, hotar piraterna med att spränga hela fartyget med besättning och sig själva ombord.

Hur kunde detta hända? Var inte skeppet bättre bevakat och eskorterat med tanke på lasten? 21 besättningsmän mot 50 pirater. Att det finns gott om pirater som inte skyr några som helst medel utanför Afrikas kuster är känt sedan länge. Samma sak är det i Indonesien där hela tankfartyg kan kapas och tömmas på sin last ute till havs. Dessutom är delar av regeringen inblandad i piratverksamheten. Men den här historien liknar ingenting jag läst eller hört talas om tidigare.

7 responses to “Pirater hotar spränga vapenfartyg

  1. 50 spänn på att piraterna inte kommer spränga sig själva i luften.

  2. Gå in här för att läsa en ännu underligare historia:
    http://www.longwarjournal.org/archives/2008/09/mystery_surrounds_hi.php
    Den handlar om iranska MV Iran Denayat, på väg från Nanjin, Kina, med last av ”olja och mineraler” till Eritrea (och därifrån till ICS, de Islamska Domstolarna i Somalia). När kaparna tog över fartyget utanför Afrikas Horn drabbades de av håravfall och hemska brännsår. Nu tvistar de lärde vad lasten verkligen innehåller, förutom AK-47 och annat smått och gott som terroristerna behöver.
    Siten ”The Long War Journal” rekommenderas även i övrigt, om inte annat så för det förstklassiga kart- och bildmaterialet.

  3. Hallå alla: hela pirateriet är väldigt intressant eftersom jag tror på att det visar lite på vad framtidens säkerhetsproblematik kommer att handla om: kombinationen brottslighet och politisk insurgens.

    Till Maior excellentissimus: jag är en stor vän av Bill Roggio, och hans Long War Journal, men jag tror nog att de första dagarnas rykten om ”brännsår” och ”håravfall” (i slutet av augusti, faktiskt…) var en ”pressanka” och ryktesmaskinen dog (vad gällde just detta) ganska kvickt…

    Jag håller just nu själv på med en större temahistoria om sjöröveriet vid Afrikas horn på min egen hemsida, om inte Marie misstycker till att jag använder kommentarfältet på hennes fönämliga hemsida för att pusha för mina egna alster, skulle jag bara vilja rekommendera följande:

    http://vanderheeg.blogspot.com/

  4. Nå nå, helt död tycks den inte vara eftersom CNN nämnde den så sent som idag. Bra hemsida annars, även om jag tycker att din franske amiral var mer flashig än framåt när han dök i havet – hur leder man maritiom samverkan med en massa fallskärmssiden runt anklarna? Mais – panache? Oui!

  5. Håller helt med majoren om den franske generalens hopp och dop.
    Gallisk macho för hemma media.
    De siter som jag vill puffa för och som också Erik länkar till är Strategy page och Abu Muqawama även om den senare närmast kräver intensiva litteraturstudier för att man skall kunna delta i diskussionerna.
    /BR

  6. Dessutom säger ONUSAT.org att lösensumma betalades ut i förväg…