Två riksdagsledamöter om Försvaret

Idag kan man läsa två politikers åsikter kring det svenska försvaret i SvD. Den ena är tidigare försvarsminister Björn Von Sydows (s) och den andra är riksdagsledamoten Nils Oskar Nilssons (m).

Vi kan inte lita på FN och vi ska inte gå med i NATO menar Sydow. Han talar varmt för ett nära samarbete med våra grannländer. Han har rätt om FN anser jag. Organisationen dras med både korruption och byråkrati. NATO bör debatteras vidare innan Sverige fattar sitt beslut. Men att alla de nordiska länderna skall gå ihop i en gemensam allians borde för länge sedan ha varit en självklar sak.

Vad han inte går närmare in på, är de franska ambitionerna att stärka Europas försvar förutom sitt eget. Det är inte längre bara FN och NATO. Floran är betydligt mångfaldigare nu och det enda som begränsar idéer och förslag är mänsklighetens fantasi.

Det ligger också sanning i det han säger om att Hemvärnet behöver en rejäl nyrekrytering. Även om en kraftig föryngring redan skett. Det bör också finnas en kortare utbildning för de som inte vill göra lång värnplikt men däremot engagera sig i hemvärnet. Fler varianter av utbildning behövs verkligen. Flexibilitet efterlyses. Det är inte alla som kan ta ledigt från sina arbeten eller lämna familjen i nio eller tre månader för att utbilda sig. Det borde vara möjligt att kunna gå separata kurser låt säga en helg, en vecka eller flera för att kunna bli hemvärnssoldat.

”Det skulle vara bra för Sverige om regering och opposition förmår att lägga partipolitiken inom det här viktiga området åt sidan ett tag och sätta sig ned och samtala innan regeringen under våren 2009 helt har låst fast sig”. Denna mening stämmer till mycket eftertanke. Kanske är det den enda slutliga utvägen om en långsiktig lösning skall åstadkommas som alla kan skriva under på. Speciellt om vi skall ha en värnplikts- eller yrkesarmé.

Vad gäller Nils Oskar Nilssons debattartikel så reagerar jag mest över de slutliga orden ”För mig och många andra moderater är förmågan att försvara Sverige en hjärtefråga.”

Gott folk! Jag är moderat. Men har inte känt av det bultande hjärtat! Var är dessa moderater som helhjärtat och efter bästa förmåga vill försvara Sverige? Inom Moderata Samlingspartiet saknas det ett försvarsnätverk där vem som helst som är intresserad regelbundet kan delta. Jag har frågat och skrivit runt, men inte fått något svar. När jag för ett litet tag sedan frågade Folkpartiets Allan Widman om hans parti hade ett blev svaret ”Ja!”. Kraven för att vara med är inga alls och även jag som är moderat kan vara med och få nya idéer, stöd och infallsvinklar för att utvecklas. Vi är allierade.  
Jag tycker detta säger väldigt mycket.

5 responses to “Två riksdagsledamöter om Försvaret

  1. Mitt hjärta bultar, precis som hos många av oss gräsrötter. Problemet är att ledningen skiter i vad våra hjärtan säger…

  2. De kunde hälla lite vatten på gräsrötterna….så de växer.

  3. Om försvarets uppgift är att övertyga främmande makt om att det är för dyrt att anfall sverige. Vad ger en veckoutbildad HV soldat ?

    Misstolka mig inte. Jag skulle gärna ta chansen att få försvara mitt hem i form av en veckoutbildad HV-soldat. Bättre än inget så att säga. Men är det det vi nått, ”inget” ?

  4. Utbildning och träning av soldater är alltid intressant att diskutera. Det har man alltid gjort och gör fortfarande, det tycks inte finnas något svar på frågan om bästa utbildning och träning.

    Men man kan ju titta sådär generellt på de stora krig som varit. I början av dem finns det gott om vältränade soldater med god utrustning. När sedan manfallet blir stort tvingas man kalla in både unga och gamla med kort varsel. Så skedde under WW1. Bara några få veckors utbildning hade en del fått, vilket inte räckte långt i många fall.

  5. När kriget väl är här så är det försent. Då kan vi ha hur stor armé som helst. Den har redan misslyckats i sin… svenska doktrin, att vara avskräckande.

    Men om vi en dag finner ryssar i trädgården är det ju bättre med 100 000 2 Veckors HV-soldater i alla möjliga åldrar. Än 30 000 Supersoldater med 3 års mobiliseringstid. (eller vad sa tolgfors nu😉 )

    Lite av det jag försöker säga är att; Om vi går med på att skapa en folkmilis av låg kvalité, säger vi lite ”Vi tar dem när de landat”. Vilket jag tycker är fel. De ska aldrig ens få tanken att försöka landa. Det är att leva i fred.