Tillbaka från storövning

viking08Så var man tillbaka i det civila igen. Kom tillbaka igår från den internationella övningen Viking 08 som pågår fortfarande. Mer om övningen och vad den går ut på finns att läsa på Försvarsmaktens hemsida. Men själv kunde jag bara stanna en vecka…tyvärr.

Kändes konstigt att dra på sig civila kläder igår efter en hel vecka i M90. I morse fattade jag inte heller att det var i min egen säng jag vaknade upp. Ur led var tiden. Jag har fått det berättat för mig att det syns lång väg om någon är ovan att gå klädd i uniform. Man bär upp den på ett speciellt sätt. Men då kan man tänka sig hur det är för dem som går i princip 360 dagar om året i uniform. Vid ett tillfälle alldeles nyligen under den här övningen, skulle deltagarna klä sig civilt. Kläderna verkade helt malplacerade på dem alla, inte minst yrkesmilitärerna. Det första en utländsk officer sade när han sällade sig till skaran var ”You know what guys…..you really look like military men in civilian clothes!”. Skall jag vara ärlig, såg det nästintill bedrövligt ut. Men sådär är det…..

Jag har haft en härlig vecka och trivts som fisken i vattnet. Har gjort nya erfarenheter, repeterat gamla kunskaper och lärt mig många nya saker som jag kommer att ha nytta av.

Jag sänder mina bästa hälsningar till alla er som fortfarande är kvar. Jag tänker på er!

6 responses to “Tillbaka från storövning

  1. Äsch, det är som med allt annat. Ni får se till att träna upp dugligheten i att bära civila kläder😛

  2. Missade dig i fredags när jag var runt i Enköping och Kungsängen och tittade på övningen.
    Vilken bef. hade du?

  3. Hej Per! Jag var Admin Assistant på BG Enablers.

    Fördömt också att vi skulle gå förbi varandra likt två skepp under en mörk natt. Så det kan gå!

  4. Förstår inte detta. Jag som alltid trott jag försvann in i bakgrunden i min slokhatt och läderrock…

  5. Säg inte att du också var där Major! Hur många bekanta sprang jag egentligen förbi där i stabskorridorerna?