En sista reflektion

militarareflektionerIdag lämnade Anders Björck sin post som högste kontrollant i FRA. Han menar att organisationen inte kommer att fungera. Vilka summor kommer inte heller spaningen att kosta och till vilken nytta då?

Hastigt smalt gänget ihop. Det började med Mikael Odenbergs avgång. Sedan försvann Staffan Dopping och efter honom den omsurrade Bikupan. Snart åker även ÖB Håkan Syrén iväg på nya uppdrag. Det känns som om bara tråkmånsarna och torrbollarna blir kvar efter att denna tappra lilla tropp tågat iväg. Det blir nog inte roligare än så här. Inga fler nakenskjutningar, vedhuggarscener, skogsstrider och blodtörstiga tidningsrubriker.

Idag har turen kommit till mig att också Jag Militära Reflektioner lämnar arenan. Även för mig väntar andra vyer och utmaningar. Men den tid som jag skrivit och fotograferat har inte liknat någon annan vad gäller debatten om det svenska försvarets framtid.  

Jag vill tacka alla mina läsare för den här tiden.

 

”Det låg ett skimmer över dessa dagar,
frapperande, internationellt, kolorerande om ni vill,
men det var sol däri, och, hur ni klagar,
var stodo vi, om de ej varit till?”

16 responses to “En sista reflektion

  1. Trist att du väljer att lämna. Men ibland så måste man🙂 Have a nice one!

  2. Lycka till med dina studier och allt vad du gör i framtiden.Jag har med stort intresse läst din blogg och speciellt din serie om Chiang Kai-Shek.
    Skriv en bok du har talang.

  3. Lycka till med allting.Det skall vara drag under
    dojorna. Seee you later alligator.

  4. Jag håller med ,skriv en bok. Lycka till med studier. Hej då!

  5. Du har rätt nu börjar gråmunkarnas era.
    Trist och torrt i massmedia nuförtiden.
    Men jag önskar dig en trevlig resa.Hörde att du skulle jobba utomlands.Men du kommer väl på övningen som planerad?

  6. Hej då tack för en trevlig läsning.
    Lycka till med utladsresan.

  7. Ok bra blogg. Hej då!

  8. Bra blogg försvinner. Tack för allt. Hej då.

  9. Jag kommer att sakna din blogg . Ha det bra.

  10. Taskigt. Webben – iaf den svenska delen – blir en klart tristare plats!
    Kan bara önska lycka till. Du vet var jag finns.

    Din Major

  11. Jag väntar på dig tills du kommer i din nya fjäderskrudd!

  12. Tråkigt att du slutar kommer att sakna dig!

  13. Nej .Du får inte sluta!

  14. Kul att se din blogg som du berättat om. Inte visste jag att du skulle lägga ner. Välskrivet och snyggt.

    Johan från posten.

  15. Detta har länge varit en favorit i bloggosfären, alltid lika genomarbetade och tänkvärda inlägg. Jag kommer givetvis sakna dina skrifter, och hoppas att du dyker upp igen – kanske på samma sida, kanske med andra projekt. Att militären blir tråkigare och tråkigare får vi helt enkelt se som något positivt, även om det kanske inte skapar lika bra upplägg att skriva något att vara upprörd över. Tråkigt att några starka karaktärer försvinner, men förhoppningsvis finns fortfarande en skara nya eldsjälar att träda fram. Än en gång, tack för tiden som varit. Och för att hålla med ett par tidigare kommentatorer – skriv en bok!